Nieuwe vrijwilligers

Zoals u weet draait het hospice met vrijwilligers.

Allemaal mensen die een bijdrage willen leveren aan het hospice en een deel van hun tijd beschikbaar stellen aan het hospice.

Maar hoe word je nu vrijwilliger?

Het begint vaak met een telefoontje naar de coördinator. Tijdens dat telefoon gesprek zal de coördinator altijd wat meer informatie vragen en als het klikt de mogelijk nieuwe vrijwilliger uitnodigen voor een kennismakingsgesprek.

Tijdens dat gesprek wordt al gauw duidelijk wat de motivatie is. Voor dit laatste is belangrijk: is er voldoende afstand tussen privé omstandigheden en de werkelijkheid in het hospice. Is iemand zelf nog in een rouwproces wat mogelijk nog te vers is. Als dit helder is dan zal een mogelijk nieuwe vrijwilliger 4 diensten mee lopen om te zien of het werkelijk datgene is wat passend is voor de vrijwilliger en of de vrijwilliger past in onze groep.

Er volgt weer een gesprek en er wordt een training aangeboden.

Een introductietraining voor nieuwe vrijwilligers.

Mijn collega en ik zijn inmiddels opgeleid bij de VPTZ (vereniging Palliatieve Terminale Zorg) om zelfstandig een training te kunnen verzorgen. Dit voorjaar hebben we voor het eerst een introductietraining mogen geven aan zes potentieel nieuwe vrijwilligers. Het was spannend de eerste keer. De goede voorbereiding (zoals geleerd) bleek van essentieel belang.

Goed voorbereid maar wel wat nerveus hebben we 5 bijeenkomsten mogen verzorgen. Wat hebben we genoten en wat was het mooi om in ons eigen hospice met onze ervaringen de training te mogen verzorgen.

Op 23 juli hebben we de certificaten uitgereikt.

Trots op onze cursisten en ook een beetje trots op ons zelf.

Marieke

Reactie schrijven